Workshops

Een inspirerende selectie aan sessies

Tijdens DigiDay bieden we een boeiend programma met diverse workshops, speciaal samengesteld om je te ondersteunen in het digitaliseren van jouw onderwijspraktijk. Onze interactieve sessies worden gegeven door experts en partners die je laten kennismaken met innovatieve tools, praktische tips en de nieuwste trends in digitaal onderwijs.

Kies uit een breed aanbod aan workshops en stel jouw ideale programma samen. Of je nu op zoek bent naar tools om lesgeven makkelijker te maken, of naar manieren om leerlingen te enthousiasmeren met technologie: er is voor ieder wat wils!

Maak van DigiDay dé dag waarop je jouw onderwijs futureproof maakt.

AI in de klas - Robbe Wulgaert
Keynote
09u00 - 10u00
Artificiële intelligentie (AI) is reeds enkele jaren aan een opmars bezig. Slimme algoritmes beïnvloeden steeds meer aspecten van ons leven. Het is dus geen ver-van-ons-bed-show meer, maar komt nu zelfs het klaslokaal en ons onderwijs binnen. Maar hoe pak je dit nu concreet aan in jouw school? Maken we van elke docent een informaticus? Welke afspraken maken we met collega’s en leerlingen? Is de technologie vrij van valkuilen? 
 
In deze sessie hebben we het over de noodzaak aan AI-geletterdheid en koppelen we dit aan kant-en-klaar lesmateriaal. Lesmateriaal dat gebouwd is op internationale competenties en gekaderd wordt binnen een uitdagende leerlijn.
De toekomst vormgeven met hoge verwachtingen en taalontwikkeling - Kris Vande Moortel
Keynote
13u30 - 14u30

In deze keynote (met hands-on activiteiten) van een uur verkennen we de impact van digitale transformatie op het onderwijs, met een focus op het Microsoft Education Transformation Framework. We beginnen met het stellen van hoge verwachtingen voor zowel leerlingen als docenten, en hoe technologie deze verwachtingen kan ondersteunen. Vervolgens duiken we in de cruciale rol van de basis geletterdheden zoals taal- en wiskunde-ontwikkeling in een digitale leeromgeving, waarbij we strategieën en tools bespreken die de vaardigheden van leerlingen bevorderen. Door praktijkvoorbeelden en interactieve elementen te integreren, willen we deelnemers inspireren om digitale innovaties te omarmen en een inclusieve leeromgeving te creëren die alle leerlingen ten goede komt.

Keynote
Van cyberkwetsbaar naar cyberweerbaar - Mathieu Verschraege
14u45 - 15u45

In deze keynote duiken we diep in de digitale wereld waarin onze kinderen en jongeren dagelijks vertoeven. Hoewel sociale media hen talloze kansen biedt, zoals het ontdekken van nieuwe interesses en het opbouwen van sociale netwerken, schuilt er ook een donkere kant waar we vaak te weinig bij stilstaan. Veel ouders en onderwijsprofessionals missen de kennis en expertise om hun kinderen effectief te begeleiden, waardoor jongeren vaak te vrij gelaten worden om te experimenteren met alle gevolgen van dien.

We bespreken de risico’s zoals cyberpesten, grensoverschrijdende sexting, sextortion, en grooming, en bekijken ook de rol die jongeren soms zelf spelen als moneymule of afperser. In plaats van alleen te focussen op controleren en verbieden, onderzoeken we hoe we als onderwijsprofessionals een ondersteunend kader kunnen bieden. We gaan in op hoe betrokkenheid en educatie jongeren kunnen beschermen én hen tegelijkertijd kunnen helpen om verantwoord en weerbaar te navigeren door de complexe digitale wereld.

Blok 1 - 10u15 - 11u15

Workshop
Moderne authenticatie: Veilige identiteiten en slimme login-oplossingen - Kurt Roosbeek
Blok 1 - 10u15 - 11u15
In deze sessie verkennen we de toekomst van moderne authenticatie. Ontdek hoe FIDO2-technologie helpt bij het voorkomen van sociale fraude en leer hoe je identiteiten effectief kunt beheren. Zo groei je steeds meer naar wachtwoordloos aanmelden. We ontdekken ook gebruiksvriendelijke loginervaringen voor jonge kinderen. MyLogin laat immers toe om een leerlijn op te stellen hierin en te groeien van QR-code naar emoji en uiteindelijk wachtwoord.
Zoekvaardigheden en kritisch bronnen beoordelen met Het Archief voor Onderwijs - Charlotte Matthys
Workshop
Blok 1 - 10u15 - 11u15

Trekken jouw leerlingen nog naar de bib als ze materiaal nodig hebben voor een taak? Is chatGPT de eerste reflex? Of beperken ze zich tot Google en Wikipedia ? Verruim hun blik met een zoek- en bouwopdracht van Het Archief voor Onderwijs.

Ontsluit een schat aan audiovisueel materiaal, leer hen graven in ons archief, en nadenken over de betrouwbaarheid, bruikbaarheid en correctheid van audiovisueel materiaal. Zo bied je jouw leerlingen een veilige omgeving om hun zoekvaardigheden te ontwikkelen, en de skills die ze nodig hebben in dit informatietijdperk. Vinden ze snel hun weg? Leer ze dan ook hoe ze hun vondsten kunnen verzamelen, structureren, beargumenteren én presenteren. Allemaal op Het Archief voor Onderwijs.

Aan deze sessie is een kostprijs verbonden, maar de volledige som gaat naar de organisatie en omkadering van deze studiedag. Alle lesmateriaal is gratis beschikbaar op Het Archief voor Onderwijs.

Workshop
Ontdek de EDUbox Artificiële intelligentie - Len Buggenhout
Blok 1 - 10u15 - 11u15

In deze sessie maak je kennis met de EDUbox Artificiële intelligentie, het interactieve mediaformat van VRT voor leerlingen uit het secundair onderwijs. Dit gratis lespakket helpt leerlingen begrijpen hoe AI werkt, wat de mogelijkheden zijn en waar we als samenleving aandacht aan moeten besteden. Je ontdekt als eerste de gloednieuwe versie met meer aandacht voor generatieve AI. Samen met de spreker doorloop je de EDUbox en krijg je tips en tricks over hoe je hem kan inzetten in de klas.

Blended learning - Joke Vandepitte (ZAVO)
Workshop
Blok 1 - 10u15 - 11u15

Wij zijn na de Corona-pandemie niet gestopt met online leren. We denken niet meer tijd-en plaatsgebonden (klaslokaal, uren, gebouw). Leerlingen worden zelfstandiger, en de leraar wordt eerder een coach. Het leerproces staat centraal, en er worden methodieken aangeleerd die in het latere leven noodzakelijk zullen zijn (online samenwerken, digitale geletterdeheid..). Dit is een realistische manier van werken waar leerlingen klaargestoomd worden op zelfstandig werken bij verdere studies of op de werkvloer. Voor de school is er lokaalwinst en kan een leraar eens gebruik maken van specifieke lokalen (sporthal, keuken, ..). Ook zorgt het voor rust als een deel van de leerlingen niet op school is. 

Na deze hands-on workshop ga je ook zelf  nadenken over het implementeren van afstandsonderwijs binnen jouw school. 

Workshop
Ontdek de magie achter AI: van basis tot ethiek in het onderwijs - Fien Spriet / Chloé De Leenheer
Blok 1 - 10u15 - 11u15

Tijdens deze sessie duiken we in de wereld van AI en ontdekken we samen de basisprincipes, mogelijke valkuilen en ethische overwegingen bij het gebruik van AI in het onderwijs. Hoe werkt artificiële intelligentie nu echt? Waarom is ChatGPT wel een AI-systeem, maar de chat van tele-onthaal niet? Na deze workshop weet je wat nodig is om een AI-systeem te maken en kan je beter inschatten wanneer een AI-oplossing zinvol en realistisch is. 

Versioneer je code met GIT: een introductie - Alexander Veldeman / Sion Verschraege
Workshop
Blok 1 + 2 - 10u15 - 12u30
Tijdens deze sessie leer je de basis van het GIT versiebeheer systeem en ga je praktisch aan de slag met je eigen laptop. Ontdek hoe je je code kunt opslaan, wijzigen en delen met anderen. Leer hoe je conflicten kunt oplossen en je code kunt herstellen. Breng je eigen laptop mee en ga direct aan de slag met GIT!
Computationeel denken met Scratch voor beginners
Workshop
Blok 1 - 10u15 - 11u15
Blok 4 - 14u45 - 15u45

Computationeel denken integreren in je lessen hoeft helemaal niet moeilijk te zijn!
Tijdens deze interactieve workshop laten we je zien hoe je dit eenvoudig kunt aanpakken. We nemen je mee door de eindtermen van computationeel denken en hoe de digitale leermethode van FutureProof je daarbij ondersteunt. Met ons kant-en-klare Scratch-lespakket beschik je over alles wat je nodig hebt, inclusief een gebruiksvriendelijke ingebouwde Scratch-omgeving die zowel voor jou als je leerlingen toegankelijk is.

Maak kennis met de vele voordelen van de digitale leermethode van FutureProof in de klas.
Dankzij onze innovatieve features ontworpen voor het onderwijs, krijg je als leraar directe ondersteuning in de klas. Zoals coach CoDi, een ingebouwde digitale co-teacher die feedback geeft op oefeningen. Je leerlingen ontvangen direct feedback op hun code en kunnen zelfstandig verder werken aan een oplossing. Aan het einde van de les krijg je een duidelijk overzicht van de prestaties van de hele klas via ons leerplatform.

Blok 2 - 11u30 - 12u30

CloudClass: Maak van Teams een volwaardig LMS - Kurt Roosbeek & Casper Naudts
Workshop
Blok 2 - 11u30 - 12u30

In deze sessie ontdek je hoe je met CloudClass van Microsoft Teams een volledig Learning Management System (LMS) kunt maken. We bekijken de integratie van evaluaties, competentie en doelen evalueren met deel-evaluaties. Er is ook het Leerling Volgsysteem (LVS) dat je kunt gebruiken voor een effectieve monitoring. Alles verbonden met elkaar, zoals in het echte leven. Daarnaast maakt CloudClass connectie met Discimus zodat je aanwezigheden vlot worden doorgegeven. Als school heb je de vrijheid om zelf te bepalen welke modules je wil implementeren, zo creëer je een op maat gemaakte leeromgeving die aansluit bij jullie behoeften.

Workshop
Van beginner tot gevorderde BookWidgets-gebruiker met deze 10 tips - Dimitri Bongers
Blok 2 - 11u30 - 12u30

Wil je jouw vaardigheden in BookWidgets naar een hoger niveau tillen? In deze sessie gegeven door Dimitri van BookWidgets – ontdek je 10 onmisbare tips die je helpen om van een beginner uit te groeien tot een gevorderde widgeteer. Je ontdekt manieren om nog efficiënter widgets te maken en verbeteren, meer uit de live functie te halen, interessante widget-types die je misschien nog niet gebruikt, en nog veel meer!

Computationeel denken zonder computer? Het kan!
Workshop
Blok 2 - 11u30 - 12u30

Leren denken als een computer, dat begint in een klaslokaal, met afgesloten computers! Om zich concepten als selecties, signalen en variabelen te kunnen voorstellen, kan je je leerlingen prikkelen met leuke, interactieve oefeningen met de hele klas. Neem bijvoorbeeld ‘Schipper mag ik overvaren’. ALS je rood draagt, DAN mag je overvaren, ANDERS kan je gepakt worden! En voilà, de meervoudige selectie, in een notendop!

In deze workshop leer je hands-on voorbeelden kennen om de programmeerconcepten unplugged aan te brengen. Voor elk programmeerconcept leggen we ook kort de link met mogelijke plugged programmeeroefeningen. Je gaat naar huis met een schatkist aan nieuwe ideeën die je meteen in je les kan uitproberen!

Workshop
Vak-en graadoverstijgende leerlijn ICT - Joke Vandepitte (ZAVO)
Blok 2 - 11u30 - 12u30

Hoe kan je op een efficiënte manier de ICT-doelstellingen aanreiken, inoefenen en evalueren? Als pedagogisch ICT-coördinator maakte ik een schoolbrede leerlijn, waarin uitgewerkte lessen zitten. Elke maand wordt een ander doel bereikt. Leerlingen krijgen tijdens een klasuur of titularisuur de opdracht en werken dit zelfstandig af tegen het einde van de maand. We gebruiken de lessen uit FTRPRF als basis en werken hier een evaluatie voor uit in de vorm van een Bookwidget of exit-tickets. Aan het einde van elke periode is er tijdens de examens een moment voorzien om de resultaten te overleggen met de klastitularis. Na deze workshop ga je naar huis met kant-en-klaar lesmateriaal en een ander inzicht in het bereiken van ICT-doelen. 

Speel jezelf slimmer: Gamification in de klas - Thomas Desmedt
Workshop
Blok 2 - 11u30 - 12u30
Tijdens deze sessie ontdek je de kracht van gamification in het onderwijs en leer je hoe je deze technieken kunt toepassen in je eigen klas. We delen tools, tips en tricks om je lessen te verrijken en je leerlingen te engageren. Breng je laptop mee en ga zelf aan de slag met gamification! Je zult zien hoe gemakkelijk het is om je lessen te transformeren in een spelachtige ervaring die je studenten nooit zullen vergeten.
Workshop
Digitale competenties en digitale didactiek: van lerarenopleiding tot jouw klaspraktijk - Phéline Roels & Kevin Van Eenoo
Blok 2 - 11u30 - 12u30
Hoe ontwikkelen toekomstige leerkrachten secundair onderwijs hun digitale competenties tijdens de lerarenopleiding? Welke uitdagingen en groeikansen zien we bij startende leerkrachten? In deze sessie bespreken we hoe studenten aan HOGENT worden begeleid in hun digitale competentiegroei. We reflecteren over waar zij starten, hoe zij zich ontwikkelen, en welke lessen het werkveld hieruit kan meenemen. Daarnaast reiken we concrete handvatten aan om je eigen digitale vaardigheden en didactiek verder te versterken.
Educheck: tastbaar maken wat telt - Erwin Meyers
Workshop
Blok 2 - 11u30 - 12u30

Gebruik Educheck om je onderwijseffectiviteit in kaart te brengen en verbeterkansen helder te identificeren. Deze handige bevragingstool, ontwikkeld in samenwerking met Uantwerpen, werkt met 33 wetenschappelijk onderbouwde indicatoren die bijdragen aan een hogere schooleffectiviteit en de ontwikkeling van leerlingen. De indicatoren richten zich op aspecten zoals schoolbeleid, organisatie, klaspraktijk, motivatie en het welbevinden van leerlingen. Met Educheck zet je als leerkracht of schoolleider doelgerichte stappen naar kwaliteitsverbetering.

Blok 3 - 13u30 - 14u30

Workshop
Minder planlast dankzij de Planner in Smartschool - Erwin Meyers
Blok 3 - 13u30 - 14u30
Ontdek praktische tips om de Planner efficiënt te gebruiken en beter samen te werken met je collega’s bij het opstellen en delen van duurzame lesfiches. Leer hoe je samen uitdagende en relevante lessenreeksen creëert die naadloos aansluiten op je leerdoelen en eenvoudig te plannen zijn in de Planner. Ontdek bovendien hoe dit alles bijdraagt aan een concrete vermindering van de planlast voor leerkrachten.
WIJS! - Een betere samenleving begint in de klas (Mens & Samenleving/Burgerschap)
Workshop
Blok 3 - 13u30 - 14u30

Duik in de wereld van WIJS!, een innovatieve digitale leermethode die alle eindtermen voor de 1ste en 2de graad secundair onderwijs dekt. Tijdens deze workshop maak je kennis met hoe WIJS! leerlingen inspireert en motiveert door actuele thema’s en realistische scenario’s, met een focus op burgerschap, duurzaamheid, economie, cultureel bewustzijn én digitale vaardigheden.
WIJS! biedt leraren een gebruiksvriendelijk leerplatform om jongeren voor te bereiden op de maatschappij van morgen. Ontdek hoe je dit lespakket optimaal inzet in je klaspraktijk en je leerlingen engageert met relevante, interactieve leerinhoud.

Kom en laat je inspireren om het verschil te maken in je klas!

Workshop
IT&Me: De oplossing voor ICT-basisvaardigheden - Souhail El-Moukhtari
Blok 3 - 13u30 - 14u30

Bereid je leerlingen voor op de digitale toekomst met IT&Me, een vernieuwende leermethode die ICT-basisvaardigheden op een toegankelijke en boeiende manier naar de klas brengt. In deze workshop maak je kennis met dit totaalpakket voor ICT-onderwijs, dat alles biedt van basisvaardigheden tot meer geavanceerde digitale kennis. IT&Me verbindt ICT met de dagelijkse realiteit van leerlingen en maakt de digitale wereld begrijpelijk en inspirerend door herkenbare voorbeelden en praktijkgerichte toepassingen. Het lespakket legt de nadruk op essentiële 21e-eeuwse vaardigheden, zoals computationeel denken, ICT-basisvaardigheden en mediawijsheid, waarmee je leerlingen helpt om digitale uitdagingen aan te gaan.

In deze sessie presenteert Souhail (Leraar ICT – KA Antwerpen) zijn aanpak met het lespakket IT&Me in de klas.

Jouw inclusieve en toegankelijke klas - Virginie Tijtgat
Workshop
Blok 3 - 13u30 - 14u30​

Zet ingebouwde en gratis hulpmiddelen in om van jouw leeromgeving een plaats te maken waar elke leerling zich welkom voelt en de hulpmiddelen krijgt die nodig zijn om tot maximaal leren te komen. We verkennen hoe je als school net dat ietsje meer kan doen voor jouw leerlingen en hun gezin. We gaan dieper in op ingebouwde Microsoftoplossingen (instellingen, Insluitende Lezer, Dicteren…) en apps die je op een smartphone of tablet kan installeren (Lens & Translator) om zo van jouw school een inclusieve en toegankelijke leeromgeving te maken.

Breng jouw laptop mee!

Workshop
Maak je eigen game met GODOT: een introductie - Alexander Veldeman / Sion Verschraege
Blok 3 + 4 - 13u30 - 15u45

Tijdens deze sessie leer je de basis van de open source gaming engine GODOT en ga je praktisch aan de slag met het maken van je eigen kleine game. Ontdek hoe je kunt programmeren en je eigen game-ideeën kunt realiseren. Leer hoe je GODOT kunt gebruiken om 2D- en 3D-spellen te maken en ga direct aan de slag met het creëren van je eigen game!

Aan de slag met XR: Van theorie naar praktijk in het onderwijs - Bruno Hulders en Annick Van Daele
Workshop
Blok 3 + 4 - 13u30 - 15u45
Ontdek wat Extended Reality (XR) – AR, VR en MR – voor jouw lessen kan betekenen! Na een korte introductie ga je hands-on aan de slag met toepassingen die direct bruikbaar zijn in jouw onderwijspraktijk. Ervaar hoe we XR in de lessen kunnen integreren, hoe het leren verrijkt en lessen innovatief en boeiend maakt. Mis deze kans niet om de meerwaarde van XR voor onderwijs zelf te ontdekken!
Workshop
Bouw je eigen website: van opendeurdag tot bosklassen - Thomas Desmedt / Lotte Van Steenbergen
Blok 3 + 4 - 13u30 - 15u45
Tijdens deze workshop ga je aan de slag met het maken van een leuke en interactieve website voor je opendeurdag, infoavond of bosklassen. Leer hoe je animaties, geluid en film kunt toevoegen om je website op te laten vallen! Ontdek hoe je je website kunt aanpassen voor verschillende doeleinden en ga direct aan de slag met het creëren van je eigen online project!
Efficiënter widgets opstellen dankzij de AI-integratie (prototype) in BookWidgets - Dimitri Bongers
Workshop
Blok 3 - 13u30 - 14u30

BookWidgets test momenteel een AI-integratie waarmee je binnen diverse widget-types automatisch content kan creëren. Denk hierbij aan meerkeuzevragen of invulvragen in quizzen en werkbladen, kruiswoordraadsels, flash cards, spelletjes, en meer! Je kiest in de meeste gevallen zelf of je de inhoud wenst te genereren op basis van een thema of een tekst en je kan het niveau van je leerlingen aangeven, zodat de inhoud hierbij aansluit. Het volgen van deze sessie is een unieke kans om de AI-integratie in BookWidgets te ontdekken, én in te stappen in het gratis testproject om schoolbreed het AI-prototype uit te testen. BookWidgets is erg benieuwd naar jouw verwachtingen en feedback over een AI-integratie.

Blok 4 - 14u45 - 15u45

Workshop
Minecraft Education voor beginners
Blok 4 - 14u45 - 15u45

Minecraft Education is een educatieve versie van het populaire spel, waarbij je aan de slag kan gaan met MakeCode. In deze workshop ontdek je in een vlot tempo de basis van Minecraft Education en de mogelijkheden van de Code Builder. 

In MakeCode kan je programmeren met talen als Javascript en Python, maar om de eerste stapjes te zetten, focussen we op het blok-gebaseerde programmeren. We bekijken hoe de algemene basisconcepten als iteraties en selecties geïntegreerd zijn in de programmeeromgeving. Daarnaast leer je ook nog een aantal categorieën van instructies kennen die specifiek aan Minecraft Education verbonden zijn, zoals: hoe plaats je blokken, wat doet de agent, hoe werkt de bouwer…

Vereisten: Neem je eigen laptop mee (liefst met muis) en installeer zeker op voorhand Minecraft Education. https://education.minecraft.net/nl-nl/get-started/download

Workshop
AI in de praktijk: Copilot als jouw co-leerkracht - Virginie Tijtgat
Blok 4 - 14u45 - 15u45

Nieuwsgierig hoe generatieve AI jouw werk écht kan verlichten? Microsoft Copilot is jouw nieuwe digitale assistent. Deze sessie richt zich op het ontdekken van de mogelijkheden die Copilot voor jou, als leerkracht, kan bieden. We ontdekken hoe je effectief prompt en testen enkele prompts uit. Daarna gaan we met enkele gerichte opdrachten generieke prompts bouwen. Deze kan je dan mits enkele kleine aanpassingen telkens weer gebruiken. Zo kan je op school een bibliotheek bouwen met kant-en-klare prompts om uit te wisselen.

Breng jouw laptop mee!